
Вибір гітарного динаміка: що позначають характеристики гучномовців
У цій статті ми розглянемо, що позначають специфікації, які зазвичай вказують виробники динаміків та як вони описують їхнє звучання. Розглядатиме сегмент гучномовців, які позиціонуються виробниками, як гітарні. Адже часто саме вони грають вирішальну роль як звук при записі гітари в студії.
? Тип магніту . У гітарних динаміках зазвичай застосовуються керамічні, альники (алюміній-нікель-кобальтові) або неодимові магніти, перші є найбільш широко поширеними.
Складно розглядати ці три типи магнітів окремо від інших параметрів, тому що для кожного з них потрібний абсолютно різний взаємозв'язок магнітної структури, щоб вони створили ефективний магнітний агрегат. Різні фізичні компонування визначають їх власні тембральні відмінності через зміну індуктивності та поведінки вихрових струмів. Отже, значення мають інші чинники, а чи не лише сам склад магніту.
Проте узагальнена картина практично виглядає так. Динаміки з магнітами Альник можна охарактеризувати як «спокійні», з неквапливою чуйністю до удару медіатора і плавною характеристикою в цілому. Від них очікується м'який, не такий щільний низ і чисті, дзвонові верхні гармоніки. Керамічні магніти зазвичай асоціюються з шорстким характером звучання у верхній середині та верхах, з властивою йому гостротою та детальністю. Суб'єктивно швидший відгук на атаку ноти та її глушіння. Неодимовий частково поєднує в собі властивості керамічних і альникових магнітів, забезпечує дуже швидку атаку і відновлення, справляє враження чіткості звуку».
?Діаметр гучномовця . Хоча є чотири-, шести- та восьмидюймові динаміки, більшість гітарних комбіків та кабінетів містять 12-, 10- та іноді навіть 15-дюймові динаміки.

12-дюймові динаміки практично стали промисловим стандартом, визначивши основні характеристики частотного діапазону та брейкапа, звичні зараз для гітарних гучномовців. З того часу, як встановився 12-дюймовий формат, гітарні звукознімач, підсилювач та інші електронні прилади були природно оптимізовані до цього розміру динаміка, тільки зміцнивши його перевагу. Сьогодні це найпоширеніший розмір гітарних динаміків.
Крім компактності, динамік 10-дюймового формату, природно, відтворює смугу вищих частот, що може бути корисно як на сцені, так і в студії, тому що в цьому випадку зменшується небезпека виникнення низу, що гуде. П'ятнадцятидюймові динаміки виробляють смугу нижчих частот і зазвичай демонструють багате глибоке звучання з меншою кількістю верхніх частот.
Як і 10- і 12-дюймові динаміки, «плями» можуть мати складну гармонійність, але на нижчих частотах, через що вони звучать глибше, так би мовити більш «вокально».
? Діаметр голосової котушки . Діаметр голосової котушки вибирається переважно виходячи з необхідності керування тепловою енергією. Тим не менш, котушки великих діаметрів (від 1,5 до 2 дюймів), зрозуміло, мають більшу індуктивність і більшу масу, ніж малі (від 1 до 1,25 дюймів), які мають ефект стримування високих частот. У міру збільшення діаметра голосової котушки виникає необхідність використання відповідно потужнішого магніту для підтримки такої ж чутливості гучномовця. Саме тому динаміки з великими котушками мають великі магніти.
? Потужність . Вказана у Ваттах, номінальна потужність відповідає максимальній потужності підсилювача, яку динамік може впевнено відпрацювати.
Номінальна потужність та одержуване в результаті звучання пов'язані між собою. Більшість тих заходів, які вживають інженери-проектувальники для збільшення номінальної потужності гітарного динаміка, можуть призвести до звучання тембрально менш складного. Для міцнішої конструкції, яка зможе витримати більшу потужність, як правило, потрібні компоненти з більшою масою та жорсткістю. А це, разом із зміною внутрішнього демпфування, зазвичай перешкоджає виникненню корисних станів брейкапа, що збуджуються у дифузорі.
Вибір динаміка завжди має ґрунтуватися на звучанні. Ідеально підходящим, наприклад, може бути використання 100-ватного динаміка в поєднанні з 50-ватним підсилювачем, якщо такий яскравий і чистий звук підходить виконавцю. І навпаки, якщо ви хочете отримати більш складне, багате гармоніками звучання, але бажаєте використовувати 100-ватну «голову», ви можете взяти кілька 50-ватних динаміків, щоб вони впоралися з потужністю підсилювача.
? Чутливість або УЗД (рівень звукового тиску) . Чутливість зазвичай визначається децибелах, вимірюється з відривом 1 метр за потужності 1 Ватт. Це означає загальну ефективність гучномовця.
Параметри, що впливають на чутливість для заданого розміру динаміка – це маса та рухова сила. Збільшення маси рухомого вузла – дифузора, котушки, системи підвісу тощо – призводить до зменшення чутливості, у той час як збільшення рухової сили підвищує чутливість. З міркувань збереження звучання рухома маса має бути якнайменшою, тому, загалом, чутливість керується переважно руховою силою. Під поняттям «двигун» тут мається на увазі голосова котушка в збиранні з магнітом, і його сила зазвичай визначається «BL-фактором», де B – щільність магнітного потоку, що досягається в зазорі між голосовою котушкою та магнітом, L – довжина дроту в котушці, що працює в цьому зазорі.
Високочутливі 12-дюймові динаміки (скажімо, 98-100 дБ), в яких застосовуються великі магніти, звучать не тільки голосніше за тієї ж потужності підсилювача, але також зазвичай швидше і яскравіше. Оскільки вищий BL-фактор означає більшу електромагнітне демпфування голосової котушки, такі динаміки також мають більш щільний низ, з меншою ймовірністю виникнення гучного звучання. Менш чутливі 12-дюймові моделі (95-97 дБ) зазвичай тяжіють до теплішого звуку і можуть звучати менш щільно в нижньому регістрі.
?Частотний діапазон. Частотний діапазон електрогітари та підсилювача для неї зазвичай становить від 70 Гц до 6 кГц. Якщо гучномовець інтенсивно випромінює значно вище 6 кГц, його звук може здатися надто шорстким і неприємним, значно нижче 6 кГц – і він звучатиме менш яскраво або тьмяно. Нижня межа зазначеного частотного діапазону зазвичай визначається природною резонансною частотою рухомого вузла.
?Резонансна частота . Типові значення перебувають між 50 і 150 Гц. Гучномовець з низькою резонансною частотою демонструє гарне розширення нижнього регістру, але з більш м'яким відчуттям басу. Низькорезонансний динамік, швидше за все, також краще звучатиме в низькому ладі, але, маючи при цьому більший вільний хід, він схильний до деякого ризику механічного пошкодження при сильному перевищенні допустимої амплітуди зміщення. Коли значення резонансної частоти наближається до верхньої межі, баси звучать глухо, можливо навіть «коробково». Більшість завдань добре підходять значення між 50 і 100 Гц.
?Імпеданс . Будь то один динамік , пара або четвірка, вони, зрештою, є навантаженням для підсилювача, і отриманий в результаті імпеданс повинен відповідати підсилювачу, що використовується. Інженери-проектувальники вдаються до великих хитрощів, щоб 8? динамік звучав так само, як 16? версія тієї ж моделі, але незначні відхилення в звучанні все ж таки присутні, так як багато факторів, включаючи індуктивність і масу котушки, різні в різних версіях. Як правило, 16? динаміки звучать трохи яскравіше, ніж їх 8? аналоги.
Дифузор є кінцевим і основним випромінювачем звуку і ми можемо формувати цей звук певною мірою, граючи з такими речами, як щільність целюлози, з якої виготовлений папір, розмір волокон, а також речовина, яким просочений дифузор. Але при цьому важливо пам'ятати, що дифузор є частиною вузла, що містить також навколишній елемент, голосову котушку, пильовик і систему заднього підвісу, і всі вони впливають на брейкап в дифузорі.
Наприклад, навіть у нижній межі частотного діапазону гітарного динаміка існує безліч продуктів спотворень, необхідні правильного звучання динаміка. Обмеження розмаху ходу дифузора в окремих випадках призводить до перекручувань, які ми можемо використовувати для надання певного звучання на низьких частотах. Граючись з цим, ви можете отримати порівняно пухкий і м'який або ж низ, що дуже жорстко звучить.
Розглянути окремо вплив кожного з елементів гучномовця на його звук неможливо, оскільки всі ці фактори взаємопов'язані. Змініть діаметр голосової котушки, наприклад, і вам доведеться також поміняти конструкцію магніту, дифузора, пильовика, навколишнього елемента та системи підвісу. Також зміниться і маса всього рухомого вузла, яка сама по собі відіграє велику роль у режимах брейкапу.